Doprava ZDARMA po ČR pro objednávky nad 2 500 Kč na výdejní místa, nad 3 500 Kč doručení na adresu a zásilky na Slovensko.

Za oponou: Rozhovor o vzniku přírodních parfémů NUORI

Připojte se k rozhovoru zakladatelky dánské značky NUORI Jasmi Bonnén s nezávislým skotským parfumérem Euanem McCallem a dozvíte se o inspiraci a pečlivých procesech, které zajišťují, že každá vůně je nejen smyslovým požitkem, ale také svědectvím čistoty a udržitelnosti. Objevte četné křížící se vzpomínky Euana a Jasmi na vůně spojené s vyrůstáním na severní polokouli.

zakladatelka Nuori Jasmi Bonnen

Jasmi Bonnén: Jsem tak nadšená, že mohu světu představit naši první spolupráci s vůněmi NUORI PARFUM NATUREL - SERIES 0! Spolupráce na těchto vůních byla opravdu inspirující. Chtěla jsem se s ostatními podělit o něco z té kreativity a zákulisních kouzel. Jste pro?

Euan McCall: Rozhodně! Kolekce SERIES 0 byla velmi zajímavým a příjemným projektem. Rád jsem pracovala po vašem boku na zdokonalování každé z vůní a pečoval o jejich příběhy.

Jasmi Bonnén: Já také! Když jsme vytvářeli tyto jemné vůně, chtěla jsem do nich vnést něco ze své osobní historie a cítila jsem, že to umíte zachytit - to je výjimečný dar. Musím se zeptat, kdy jste věděl, že se stanete profesionální parfumérem?

KDY JSTE VĚDĚL, ŽE SE STANETE PROFESIONÁLNÍ PARFUMÉREM?

EMC: Moje nejranější vzpomínky se týkají vůní a jsem jimi fascinován, co si pamatuji. Jako zvídavé dítě jsem byl ten, který kladl složité otázky typu „proč tahle květina voní sladce a tahle zase vlhce“. Když mě něco zaujme, jdu do hloubky a chci znát i ty nejsložitější detaily. Jakmile jsem si uvědomil, že vůně, které se vyskytují v každodenních produktech, vytvářejí lidé, věděl jsem, že právě tomu se musím věnovat po zbytek života.

V parfumerii jsem začal pracovat hned po škole pro luxusní značku parfémů, kde jsem se seznámil s obchodem s parfémy a také s jejich tvorbou, takže parfumerie byla jedinou skutečnou prací, kterou jsem kdy měl.

Jasmi Bonnén: Vědět už v tak mladém věku, čím chcete být, je velmi unikátní. Parfumerie byla zjevně vaším skutečným posláním.

SPOLEČNÉ SEVERSKÉ KOŘENY

Jasmi Bonnén: Jak víte, strávila jsem nějaký čas hledáním parfuméra, který by se mnou spolupracoval na řadě jemných vůní NUORI. Když jsem nakonec narazila na některé vaše výtvory, okamžitě jsem věděla, že bychom společně mohli vytvořit něco jedinečného.

Zdálo se, že váš styl a citlivost jako parfuméra se dokonale shodují s mou představou o tom, jak by mohla vypadat současná severská jemná vůně. Myslíte si, že to souvisí s tím, že pocházíte také ze severní polokoule, kde příroda hraje zcela jinou roli než v jižnějších částech zeměkoule?

EMC: Mám pocit, že naše vnímání je na severní polokouli zcela odlišné. Naše každodenní vůně jsou mnohem tlumenější a více ovlivněné počasím, což musí mít určitý vliv. Aspekty vaší výchovy a zážitky, které jste sdílela během vývoje jednotlivých parfémů, byly naprosto srovnatelné a ne příliš odlišné od mých vlastních, takže v tomto směru jsme si padli do oka.

Mnohé z našich ojedinělých zážitků se týkaly pobytu ve Skotsku, Finsku nebo Dánsku a došlo k mnoha průnikům.

Možná by si parfuméři z jižních částí zeměkoule museli mnoho témat, na kterých jsme pracovali, konceptualizovat, kdyby je nezažili na vlastní kůži, takže náš výsledný produkt má svým způsobem čistotu a autenticitu, dalo by se říct.

DÍLO PERFEKCIONISTŮ

Jasmi Bonnén: Od té doby jsme prošli několika koly iterací. Tento proces se mi líbil, protože mi připadal velmi kreativní a zároveň analytický. Měla jsem pocit, že jste stejný perfekcionista jako já, což je vzácné.

Mohl byste trochu rozvést svůj proces, jak se od počátečního zadání vůně dostat až k finální tvorbě?

EMC: Všechno vzniká ve fázi briefu, diskuse a rané formulace - tam skutečně krystalizují nápady a budoucí vůně.

Po této počáteční fázi je to více idiosynkratické, konverzační a do jisté míry experimentální. Rád vytvářím základy, které jsou řekněme z 98 % hotovým parfémem, a nechávám si prostor pro hru a přístup z několika různých směrů, abych zjistil, co se stane.

Celý proces může být zdlouhavý, zejména při práci v přírodní parfumerii.

Při práci pouze s přírodními materiály musí každá nová modifikace vůně zrát déle, jen aby se dala ochutnat, takže to neodmyslitelně prodlužuje proces vývoje.

To nemusí být nutně negativní, může to mít pozitivní vliv na výslednou vůni, protože jsme věnovali více času skutečnému zvážení a nošení v reálných scénářích.

Jakmile máme vůni, se kterou jsme spokojeni, přechází do fáze bezpečnostní kontroly a po schválení do finální výroby, což je opět zdlouhavý proces, obvykle 6 měsíců u čistě přírodních vůní.

100% PŘÍRODNÍ PŮVOD

Jasmi Bonnén: Vím, že jsem vám neulehčiovala život tím, že jsem trvala na tom, aby 100 % použitých ingrediencí bylo přírodního původu. Omlouvám se za to! Myslím, že výsledky jsou prostě úžasné, takže si pojďme říct něco víc o některých z těch vzácných přírodních ingrediencí, které jste použili. Jak se například vytváří kouřová vůně nebo svěží, vodní vůně jen z přírodních surovin?

EMC: V tom je právě ta výzva! Chtěli jsme vytvořit čistě přírodní vůni, aniž by to bylo na úkor kvality parfému nebo koncepce, a chtěli jsme zajistit, aby každá vůně působila jako vůně NUORI.

NUORI je tak výjimečná značka a každý výrobek je pozoruhodně čistý a je z něj cítit svěžest a účinnost, ale nechtěli jsme jednoduše vytvořit kolekci svěžích citrusových vůní - potřebovali jsme vůně, které jsou mnohem více nuancované.

Naslouchat svým zkušenostem, přemýšlet o zákazníkovi NUORI a jeho životním stylu bylo životně důležité, protože to pomohlo zarámovat, jak budou parfémy vnímány. Výsledkem jsou 100% přírodní vůně, které působí moderně, současně, ale zároveň idiosynkraticky, nuancovaně a vysoce nositelně. Mně pomohlo diskutovat o pocitech a vjemech, které si přejete vykouzlit, nejen o materiálech, které by mohly nebo měly být použity. Poetičtější řeč týkající se profilů parfémů a toho, jak by měly působit, mě informovala o tom, jak jsem přistupoval k tvorbě parfémů.

Pro mě je zajímavější přemýšlet o pocitech a o tom, jak mohou vznikat. Přemýšlení o tom, jak vytvořit pocit kapek vody na aloe nebo jak navodit suchost pouštního vzduchu a písku, pocit ovocné šťávy na prstech po letním pikniku nebo vlhkost lesa, pomáhá soustředit se a vytvářet pro zákazníka více pohlcující zážitky, než říkat „uděláme parfém růže“.

Vyzbrojen poznámkami z našich rozhovorů mi umožnilo přemýšlet nad rámec seznamu materiálů, ale nakonec pomohl s výběrem materiálu. Bylo pro mě důležité přistupovat k tomuto projektu tímto způsobem, abychom společně vytvořili parfémy, které přesahují pouhou asambláž přírodních materiálů, s níž se v přírodní parfumerii často setkáváme - chtěli jsme, aby vůně fungovaly tak, jak to dělají současné parfémy, aby v jejich prolínání byla hladkost a aby parfémy voněly více než součet svých částí, aniž by bylo možné snadno identifikovat jednotlivé složky.

Jako takové fungují jako běžné parfémy, aniž by se spoléhaly na syntetické materiály.

JASMI V LAHVIČCE

Jasmi Bonnén: Vždycky se mě ptají, která z těch čtyř vůní je moje nejoblíbenější, a myslím, že je to těžká otázka, protože je to trochu jako ptát se někoho, které z jeho dětí je jeho nejoblíbenější. U mě to záleží na dni a náladě.

Například v deštivých dnech mě přitahuje lehce náladová, mysticky zelená kvalita Shinrin, zatímco ve slunečných dnech sáhnu po Midsommer nebo Biennale. Ale ve většině dní patří mé srdce Jioni. Je to opravdu „Jasmi v lahvičce“.

Musím se tedy zeptat: máš ty mezi těmi čtyřmi parfémy svého favorita?

EMC: Stejně jako ty je velmi těžké si vybrat, protože všechny mají tak jedinečné vlastnosti. Kdybych měl jmenovat jeden, nejvíce mě oslovuje Biennale, protože si myslím, že představuje jedinečný pohled na „zelený“ profil. Biennale působí svěže, aniž by bylo citrusové a naturalistické, ale velmi současně. Když si vzpomenu na NUORI, vybaví se mi Biennale. Nejsem si úplně jistý proč, ale je to tak, mám pocit, že vystihuje hodně z toho, čím NUORI je - kreativní, rostlinná, moderní, elegantní, ohleduplná, bez kompromisů.

Zjistil jsem, že každá z vůní se dokonale hodí k různým ročním obdobím, což nebylo něco, o čem bychom diskutovali nebo co bychom plánovali, a rozhodně jsem je tak ani nevytvářel. 

Cítím, že Midsommer je pro mě jaro a začátek léta, kdy u nás začíná růst spousta místních bobulí a jsou příliš lákavé na to, abychom je neotrhali a nesnědli. Biennale je dokonalým tonikem v pozdějších letních měsících a vyhýbá se klišovitým citrusovým motivům, po kterých obvykle sahám v teplejších měsících. 

Shinrin je svěží a krásně zářící, takže se skvěle hodí k podzimu, a Jioni je mazlivá a návyková s doutnající hloubkou, což je to pravé pro chladné a dlouhé zimní měsíce tady na severu.

ZŮSTAT INSPIROVÁNA

Jasmi Bonnén: Jako zakladatelka značky neustále pracuji na dalším novém produktu pro NUORI. To vyžaduje jak strategický přístup k pochopení potřeb trhu a sledování nejnovějších vědeckých inovací, tak i zdravou dávku kreativní inspirace. Zajímalo by mě tedy, kde a jak hledáte inspiraci pro další tvorbu a inovace ve svém oboru?

EMC: Skvělá otázka. Pro mě je to několikeré. Na trh přicházejí stále nové vonné materiály, které vstupují do našeho portfolia a inspirují k inovacím, novým vůním a novým senzorickým profilům. V osobní rovině nacházím inspiraci na mnoha místech a obvykle spojuji obojí - suroviny a jejich vztah k inspiraci. Kromě toho spolupracuji s velmi talentovanými, kreativními a vizionářskými lidmi pracujícími v předních značkách, jejich vize, pohled, názory a koncepty nových produktů mě také inspirují. Stejně jako NUORI jsou všichni moji klienti zapálení pro produkty, které vytvářejí pro své zákazníky, ale mají také jedinečný pohled a perspektivu na život a na svou firmu, její produkty a trh, na kterém působí.

Je vždy inspirující pracovat s lidmi, kteří do vývoje vnášejí pozitivní energii a jejich motivace je tak zaměřená na zákazníka - není to jen vytváření produktu pro produkt nebo pro vydělávání peněz, ale čistá motivace zlepšit a zvýraznit lidem den.

Zásadní je, aby v popředí vývoje byl zákazník a jeho zkušenost - společně se snažíme vytvořit něco, co si zákazníci zamilují a co jim zpříjemní den.

OBJEVTE CELOU KOLEKCI JEMNÝCH VŮNÍ ŘADY 0 NEBO SI JEŠTĚ DNES OBJEDNEJTE SADU DISCOVERY. NABÍZÍME VRÁCENÍ 300 KČ PŘI BUDOUCÍM NÁKUPU PLNÉ VELIKOSTI VŮNĚ.